Βιοφωταύγεια, δραστηριότητα με Lego Wedo 2

H συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι εισαγωγική στην πλατφόρμα ρομποτικής Lego Wedo 2, και μπορεί να εφαρμοστεί με μικρές παραλλαγές με την συμμετοχή μαθητών και μαθητριών 7 ετών και πάνω. Βασικός στόχος είναι τα παιδιά να εξοικειωθούν με την συγκεκριμένη πλατφόρμα ρομποτικής και το περιβάλλον προγραμματισμού της, μελετώντας παράλληλα το φαινόμενο της βιοφωταύγειας.

Τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμων και για κάθε ομάδα θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρχει επαρκής χώρος (ένα τραπέζι στο οποίο να κάθονται άνετα) και εξοπλισμός (ένα σετ Lego Wedo 2, ένα laptop ή tablet με εγκατεστημένο το πρόγραμμα Wedo 2). Επίσης για τον εκπαιδευτικό χρειάζεται είτε μια τηλεόραση είτε ένας projector μαζί με υπολογιστή για να μπορεί να προβάλλει σε όλα τα παιδιά.

Έναυσμα

Αρχικά μπορούμε να δείξουμε στα παιδιά ένα σύντομο βίντεο από το youtube στο οποίο να φαίνεται το φαινόμενο της βιοφωταύγειας, χωρίς όμως περιγραφή. Μια καλή περίπτωση είναι το παρακάτω απόσπασμα από μια παραλία της Αυστραλίας στο οποίο η θάλασσα φαίνεται να φωτίζεται με έντονα χρώματα.

Αφού δούμε το βίντεο στοχεύουμε στο να ξεκινήσουμε μια κουβέντα όπου θέλουμε να ακούσουμε τι πιστεύουν τα παιδιά ότι προκαλεί αυτό το αποτέλεσμα. Είναι τρικ, μαγεία; εξωγήινοι;

Στη συνέχεια μπορούμε να αξιοποιήσουμε το πολύ όμορφο βιντεο – animation από το Ted Education το οποίο εξηγεί το φαινόμενο της βιοφωταύγειας. Το βίντεο είναι στα αγγλικά όμως υπάρχουν ελληνικοί υπότιτλοι.

Κύριο μέρος δραστηριότητας

Κάθε ομάδα παίρνει το δικό της φύλλο εργασίας, το οποίο αποτελείται από 6 βήματα.

Βήμα 1ο

Στο πρώτο βήμα τα παιδιά καλούνται να κατασκευάσουν ένα πολύ απλό μοντέλο (Glowing snail) χρησιμοποιώντας το σετ ρομποτικής που διαθέτουν και τις οδηγίες που υπάρχουν στο λογισμικό. Τονίζουμε στα παιδιά ότι κάθε βήμα της κατασκευής το κάνει άλλο παιδί και οι υπόλοιποι ελέγχουν ότι γίνεται σωστά σύμφωνα με τις οδηγίες.

Βήμα 2ο

Στο δεύτερο βήμα τα παιδιά θα πρέπει να συνδέσουν την κατασκευή τους με το λογισμικό μέσω bluetooth και να δημιουργήσουν ένα πολύ απλό πρόγραμμα με δυο εντολές έτσι ώστε να ανάβει το led της κατασκευής.

Βήμα 3ο

Στο τρίτο βήμα ζητάμε από τις ομάδες να τροποποιήσουν το πρόγραμμα τους, έτσι ώστε το led της κατασκευής να αλλάζει χρώματα με ενδιάμεση παύση 1 δευτερολέπτου. Δεν τους δίνουμε σαφείς οδηγίες για το πως θα το πετύχουν και αφήνουμε τις ομάδες να πειραματιστούν.

Βήμα 4ο

Στο τέταρτο βήμα ζητάμε από τις ομάδες να προσαρμόσουν τον αισθητήρα απόστασης στην κατασκευή τους με όποιον τρόπο θέλουν αρκεί να είναι σταθερός.

Βήμα 5ο

Στο πέμπτο βήμα ζητάμε από τις ομάδες να κάνουν μια ελεύθερη κατασκευή χωρίς κινητήρες και αισθητήρες, η οποία θα αντιπροσωπεύει τον μεγαλύτερο εχθρό του σαλιγκαριού μας. Δεν δίνουμε οδηγίες και αφήνουμε τα παιδιά να εργαστούν ελεύθερα. Ενθαρρύνουμε τις ομάδες να ανταλλάσσουν ιδέες και βοηθάμε και εμείς με προτάσεις όπου βλέπουμε ότι τα παιδιά δυσκολεύονται.

Βήμα 6ο

Στο έκτο βήμα ζητάμε από τα παιδιά να προγραμματίσουν το σαλιγκάρι, έτσι ώστε όταν βλέπει κοντά τον εχθρό του να ανάβει το led με έντονα χρώματα έτσι ώστε να τον τρομάξει. Δίνουμε ασαφής οδηγίες και αφήνουμε τις ομάδες να πειραματιστούν.

Αναστοχασμός

Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, μπορούμε να μοιράσουμε στα παιδιά το ατομικό φύλλο εργασίας, στο οποίο τους ζητάμε να εστιάσουν σε ένα μέρος του εισαγωγικού βίντεο για την βιοφωταύγεια από το Ted Education, στο οποίο αναφέρει τις προσπάθειες των επιστημόνων για να την αξιοποιήσουν μέσα από την γενετική επιστήμη. Τα παιδιά καλούνται να φανταστούν και να σχεδιάσουν προτάσεις για να βοηθήσουν τους επιστήμονες.

1 Comment