Ο έξυπνος κήπος

Το τελευταίο project της φετινής χρονιάς (2017-2018) με τα παιδιά του Ομίλου «Μικροί Χάκερ», ήταν ο έξυπνος κήπος. Απαιτητικό και χρονοβόρο έργο το οποίο μας πήρε αρκετές συναντήσεις και μήνες για να το ολοκληρώσουμε.

Η τελική κατασκευή μπορεί να φιλοξενήσει δυο γλάστρες και να ελέγχει την υγρασία του εδάφους τους, την θερμοκρασία του αέρα καθώς και την φωτεινότητα.

  • Αν η υγρασία πέφτει κάτω από μια συγκεκριμένη τιμή, τότε η κατασκευή ενεργοποιεί την συγκεκριμένη αντλία νερού για να ποτίσει το φυτό.
  • Αν η φωτεινότητα πέσει κάτω από κάποια συγκεκριμένη τιμή, τότε η κατασκευή ενεργοποιεί μια ταινία led για να δίνει συνεχές φως στα φυτά.
  • Αν η θερμοκρασία του αέρα ανέβει πάνω από κάποια συγκεκριμένη τιμή, τότε ενεργοποιείται ο ανεμιστήρας της κατασκευής.

Ο έξυπνος κήπος επικοινωνεί με Bluetooth με το κινητό μας τηλέφωνο ή tablet με την βοήθεια εφαρμογής που κατασκευάσαμε και μπορούμε να βλέπουμε τις τιμές των αισθητήρων, καθώς και να αλλάζουμε τα όρια στα οποία ενεργοποιούνται οι αντλίες, τα φώτα και ο ανεμιστήρας.

Ήδη με τα παιδιά είχαμε χρησιμοποιήσει αισθητήρες φωτός και κινητήρες σε προηγούμενα έργα, οπότε εδώ επικεντρωθήκαμε αρχικά στην υγρασία του εδάφους. Αρχικά μελετήσαμε την λειτουργία ενός τέτοιου αισθητήρα αξιοποιώντας το παρακάτω φύλλο εργασίας.

Φύλλο εργασίας – υγρασία εδάφους

Κατασκευάζοντας τους δικούς μας αισθητήρες

Στη συνέχεια κατασκευάσαμε τους δικούς μας αισθητήρες υγρασίας, χρησιμοποιώντας καρφιά και μακετόχαρτο, αξιοποιώντας τα παρακάτω φύλλα εργασίας.

Φύλλο εργασίας – Δοκιμή αισθητήρα υγρασίας εδάφους

Φύλλο εργασίας – Κατασκευή αισθητήρα υγρασίας εδάφους

Δοκιμάζοντας τους αισθητήρες

Μετά περάσαμε στον αισθητήρα θερμοκρασίας, τον οποίο και πάλι δοκιμάσαμε αξιοποιώντας το παρακάτω φύλλο εργασίας.

Φύλλο εργασίας – Δοκιμή αισθητήρα Θερμοκρασίας

Αφού ολοκληρώσαμε την εργασία με τους αισθητήρες, περάσαμε στα φώτα και τους κινητήρες. Για τον φωτισμό του κήπου αξιοποιήσαμε μια παλιά 12V ταινία led που είχαμε στο εργαστήριο, ενώ για τον αερισμό του κήπου αξιοποιήσαμε έναν από τους πολλούς ανεμιστήρες από παλιά PC που έχουμε στο υπόγειο του σχολείου.

Για τις δυο αντλίες χρησιμοποιήσαμε κινητήρες από CD-ROM από τους ίδιους παλιούς υπολογιστές ενώ εκτυπώσαμε στον 3D Printer του σχολείου διάφορα έτοιμα σχέδια από αντλίες που βρήκαμε στο thingiverse.

αντλίες με παλιούς κινητήρες από CD ROM

Επίσης από το thingiverse βρήκαμε και τα σχέδια για τις γλάστρες τα οποία εκτυπώσαμε και πάλι στον 3Δ εκτυπωτή.

Για να ελέγξουμε τις 2 αντλίες, τον ανεμιστήρα και την ταινία led με το Arduino χρησιμοποιήσαμε και 4 relay στα οποία συνδέσαμε έναν μετασχηματιστή 12 Volt.

Αναλυτικό σχηματικό έξυπνου κήπου

Ο προγραμματισμός της κατασκευής έγινε σε δυο στάδια. Αρχικά ξεκινήσαμε με τον προγραμματισμό του Arduino, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα tinkercad όπως και με τα προηγούμενα έργα μας. Κατορθώσαμε να κάνουμε το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος από εκεί αλλά επειδή δεν υποστηρίζει ακόμα όλες τις εντολές του Arduino και την προσθήκη κάποιων βιβλιοθηκών αναγκαστήκαμε να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα πληκτρολογώντας τον υπόλοιπο κώδικα.

Το δεύτερο μέρος του προγραμματισμού αφορούσε την δημιουργία της εφαρμογής η οποία θα επικοινωνεί με τον έξυπνο κήπο με Bluetooth. Αξιοποιήσαμε την πλατφόρμα AppInventor και κατασκευάσαμε μια εφαρμογή η οποία μπορεί να παίρνει τις τιμές της θερμοκρασίας, της υγρασίας και του φωτισμού από τον κήπο, καθώς και να αλλάζει τα όρια στα οποία ενεργοποιούνται τα φώτα, οι αντλίες και ο ανεμιστήρας. Μπορείτε να κατεβάσετε ελεύθερα τα αρχεία apk και aia της εφαρμογής από εδώ: Προγράμματα

Ο σχεδιασμός της εφαρμογής στο AppInventor
Μέρος από τον κώδικα για την επικοινωνία της εφαρμογής με τον κήπο

Ο έξυπνος κήπος παρουσιάστηκε από τα παιδιά του Ομίλου στις εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος που έγιναν στο Νέο Πάρκο της Φλώρινας, καθώς και στην διήμερη έκθεση «Τα παιδιά της πόλης μας δημιουργούν» που συνδιοργάνωσε το σχολείο μας με τον ΦΣΦ Αριστοτέλη.

Παρουσίαση κατασκευής στις εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Παρουσίαση κατασκυεής στην έκθεση “Οι μαθητές της πόλης μας δημιουργούν”

Rotating solar panel

This is a project my students implemented during the 2017-2018 evening club  Young Hackers. It is a demanding project for elementary school students and it took us many meeting to accomplish. It contains a small 5V solar panel that can rotate in two axis so as to harvest maximum power from the sun. The project is based on the Dual Axis Solar Tracker Project from OpenSourceClassroom.

Students used their tinkercad accounts to design and test the schematics. Besides Arduino we used:

  • Two servo motors
  • For LDR sensors
  • Two potentiometers
  • A push button
  • Two led lights
  • Various resistors

Students worked in groups in a production line style to complete the tasks. (wire soldering, wire insulating, parts screwing etc.).

Production line
During the assembly
Wire insulating
Soldering
Assembly

We wanted to implement two modes in the final product.

  • A manual mode – controlled by two pots.
  • An auto mode – controlled with four light sensors.

In order to achieve that we programmed the device to change between modes with the help of a push button. The programming was done in tinkercad.

Students presented their work in various festivals and exhibitions at the end of the school year.

Student exhibition

Line follower with Arduino

An Arduino project implemented in the Robotics club “Young Hackers” in our school (Experimental Elementary School of Florina).

Bill of materials:

  • 1 Arduino Uno
  • 2 dc gear motors with wheels
  • 1 L293D driver for controlling the motors
  • 1 Infrared Obstacle Avoidance Sensor
  • 1 Infrared Tracking sensor
  • 2 battery cases and ΑΑΑ batteries
  • 1 switch
  • Jumper wires
  • 1 Breadboard

At first we used a pre-cut plexiglass frame for our vehicle. Later on our students designed and made their own frame using cardboard and a table tennis ball along with a 3d printed design (https://www.thingiverse.com/thing:1728714) as a castor wheel.

In order to connect the two motors to Arduino and the L293D driver we followed instructions students found on line and are depicted in the following image.

We connected the two motors to PWM pins in Arduino so as to control the speed (0-255 values) and not just their state (on-off).

The schematic and program was made using tinkercad where all our students have accounts. You can see the final design and program here: https://www.tinkercad.com/things/0ZTQYQ60tYK

Our students presented the line follower on various festivals and exhibitions at the end of the year.

The final result
Cardboard frame
Cardboard frame
Plexiglass frame

Mars Colony

This is the plan and implementation from the team Top Six (students in Robotics Club) for the “2018 PanHellenic Robotics Competition: Living on Mars”.

Some of the problems we will have to face on Mars

  • Too thin atmosphere and lack of oxygen
  • Low Gravity
  • Sandstorms

Students proposals:

  • Create domes that will contain earth-like atmosphere and oxygen generated by power plants.
  • Sandstorm protection shields
  • Rotating habitats for compensating the lack of gravity.

The lego construction:

  • A rotating sandstorms shield (Building instructions)
    • When there is high wind (microphone) it enables the warning lights.
    • When the storm cloud is near (motion sensor) the shield starts rotating.
    • When the cloud goes away (motion sensor) the shield stops rotating.
  • Oxygen plant (Building instructions)
    • A piston and fan that can count the tons of oxygen created with the tilt sensor.
  • Artificial Gravity (Building instructions)
    • The habitat inside the dome is rotated so as to create artificial gravity.
    • A motion sensor counts the number of rotations

Outcomes:

Tourism on Mars!

This is the plan and implementation from the team Top Mars (students in Robotics Club) for the “2018 PanHellenic Robotics Competition: Living on Mars”.

Let’s go a vacation to Mars!

  • A serious prospect for income in order to finance Mars Colonization will be tourism.
  • Mars has plenty of sightseeing!
  • We should build tourism infrastructure to attract visitors to Mars.

Students Proposal:

Outcomes: