Υποδοχή εξωγήινων

Υπάρχουν πάρα πολλές εισαγωγικές δραστηριότητες εκπαιδευτικής ρομποτικής για τις πλατφόρμες Lego οι οποίες ασχολούνται με τις βασικές δυνατότητες ενός ρομπότ, δηλαδή να κινηθεί με την χρήση κινητήρων και να αντιληφθεί κάτι από το περιβάλλον του με την χρήση αισθητήρων. Συνήθως περιλαμβάνουν την κατασκευή ενός απλού μοντέλου με την χρήση έτοιμων οδηγιών και την δημιουργία ενός απλού προγράμματος το οποίο δοκιμάζεται για την αποτελεσματικότητα του.

Στην προκειμένη περίπτωση η έμπνευση για την ιστορία η οποία ντύνει την δραστηριότητα και της δίνει περισσότερο νόημα προέρχεται από τον Graeme Faulkner. Εξωγήινοι έχουν κατέβει στην πόλη μας και εμείς καλούμαστε να κατασκευάσουμε ένα ρομπότ το οποίο θα τους επισκεφτεί και θα τους χαιρετίσει έτσι ώστε να καταλάβουμε τις διαθέσεις τους.

Βασικός μας σκοπός είναι τα παιδιά να προγραμματίσουν ένα ρομπότ ώστε να προχωράει συγκεκριμένες αποστάσεις τις οποίες έχουμε μετρήσει και στη συνέχεια να αλλάξουν το πρόγραμμα ώστε να αξιοποιεί τον αισθητήρα απόστασης (υπέρηχοι) για να σταματάει μπροστά από εμπόδια. Την συγκεκριμένη δραστηριότητα την έχω υλοποιήσει αρκετές φορές με παραλλαγές και διαφορετικές πλατφόρμες (Lego NXT, Lego Wedo και Wedo2, Lego EV3, Lego Spike Prime). Η περιγραφή που ακολουθεί βασίζεται στο Lego Spike Prime.

Έναυσμα

Δίνουμε σε κάθε ομάδα το ομαδικό φύλλο εργασίας χωρίς να κάνουμε κάποια εισαγωγή και ζητάμε από τα παιδιά να διαβάσουν την πρώτη παράγραφο. Μπορούμε να γίνουμε και λίγο συνωμοτικοί για λίγη ώρα και να υποστηρίζουμε ότι πραγματικά έχουν έρθει εξωγήινοι και ο Δήμαρχος μη ξέροντας που να απευθυνθεί ήρθε σε εμάς που γνωρίζουμε από ρομποτική.

Κύριο μέρος δραστηριότητας

Η βασική δραστηριότητα αποτελείται από τέσσερα βήματα. Το πρώτο και το δεύτερο είναι κατασκευαστικά και μπορούν να γίνουν παράλληλα μέσα σε κάθε ομάδα, χωρίζοντας τα παιδιά σε υπο-ομάδες.

  • Το πρώτο βήμα αφορά στην κατασκευή μοντέλων εξωγήινων από χαρτί και πλαστικά ποτηράκια.
  • Στο δεύτερο βήμα έχουμε την κατασκευή το ρομποτικού μοντέλου. Θέλουμε κάτι αρκετά απλό το οποίο να μπορεί να κινείται και να έχει την δυνατότητα προσθήκης του αισθητήρα απόστασης. Μια τέτοια περίπτωση είναι το Basic driving base 2 από την πλατφόρμα Lego Spike Prime.
  • Στο τρίτο βήμα ζητάμε από τις ομάδες να προγραμματίσουν το ρομπότ έτσι ώστε να φτάνει κοντά στον εξωγήινο (δεν χρησιμοποιούμε κανέναν αισθητήρα ακόμα) και να χαμογελάει (με την οθόνη) εμφανίζοντας ένα μήνυμα για καλωσόρισμα. Δεν δίνουμε πολλές οδηγίες και ζητάμε από τα παιδιά να πειραματιστούν με τις εντολές κίνησης που έχει η πλατφόρμα. Κάποιες ενεργοποιούν τους κινητήρες για συγκεκριμένο χρόνο, ενώ κάποιες υπολογίζουν και τα εκατοστά. Κάθε ομάδα έχει στην διάθεση της χαράκια για να μετρήσει την απόσταση μεταξύ της αρχικής θέσης του ρομπότ από την θέση του εξωγήινου.
  • Στο τέταρτο βήμα καταργούμε την σταθερή θέση του εξωγήινου στην πίστα και ενημερώνουμε τις ομάδες ότι οι εξωγήινοι θα αλλάζουν θέση κάθε φορά που τρέχουν το πρόγραμμα (θα τους τοποθετούμε εμείς όπου θέλουμε). Θα χρειαστεί λοιπόν να ακολουθήσουν τις όχι σαφείς οδηγίες του φύλλου εργασίας για να βρουν μια λύση.
Πλάνο της πίστας για τις 2 διαφορετικές δοκιμασίες

Αναστοχασμός

Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας μπορούμε να εστιάσουμε και λίγο περισσότερο στο θέμα της ζωής έξω από τη γη με το ατομικό φύλλο εργασίας το οποίο μπορούν να παιδιά να το δουν στο σπίτι. Το φύλλο εργασίας τους ζητά να δουν το παρακάτω βίντεο και να φανταστούν τις μορφές που μπορεί να έχει η ζωή σε μακρινούς πλανήτες.

Βίντεο από την εφαρμογή της δραστηριότητας με Lego Spike
Βίντεο από την εφαρμογή της δραστηριότητας με Lego NXT