Έξυπνο ταξί

Κατασκευή από τις μαθήτριες της Ε τάξης του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας κατά το σχολικό έτος 2016-2017.

Ως έξυπνο – αυτόνομο αυτοκίνητο ορίζουμε αυτό που μπορεί να κινηθεί στον δρόμο με την βοήθεια αισθητήρων χωρίς κάποιον άνθρωπο να το οδηγεί. Πολλά τέτοια αυτοκίνητα αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια από Πανεπιστήμια και μεγάλες εταιρίες αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει μαζική χρήση τους στους δρόμους των πόλεων μας.

Οι πρώτες προσπάθειες για αυτόνομα – έξυπνα οχήματα ξεκίνησαν από την δεκαετία του 1920 με την συνεργασία αυτοβιομηχανιών, πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων. Τα πλεονεκτήματα ενός έξυπνου αυτοκινήτου είναι η μεγαλύτερη ασφάλεια που θα προσφέρει εξαλείφοντας τα λάθη που γίνονται στην οδήγηση από τους ανθρώπους καθώς και πιο γρήγορη μεταφορά, καθώς ένα έξυπνο υπολογιστικό σύστημα θα μπορεί να μας μετακινεί από τις καλύτερες διαδρομές στον προορισμό μας.

Από την άλλη πλευρά υπάρχουν οι ανησυχίες για το αν θα υπάρχουν λάθη και προβλήματα στα προγράμματα και τους αισθητήρες των αυτοκινήτων που θα μπορούσαν να αποτελούν εμπόδιο στην ασφάλεια των ανθρώπων.

Τα έξυπνα αυτοκίνητα έχουν έναν κεντρικό υπολογιστή που αποτελεί τον εγκέφαλο τους. Εκεί πηγαίνουν δεδομένα από εκατοντάδες αισθητήρες που υπάρχουν σε αυτά. Αυτά τα δεδομένα τα χρησιμοποιεί ο εγκέφαλος για να καταλάβει την ακριβή θέση του αυτοκινήτου, αν υπάρχουν εμπόδια και σε τι απόσταση, αν ο δρόμος είναι ολισθηρός κλπ. Με βάση όλα αυτά τα στοιχεία το έξυπνο αυτοκίνητο αποφασίζει πως θα κινηθεί στον δρόμο.

Η συγκεκριμένη πρόταση αφορά ένα έξυπνο ταξί το οποίο θα κινείται μόνο του, χωρίς οδηγό και θα μπορούμε να το καλούμε με την βοήθεια έξυπνων κινητών τηλεφώνων και tablet. Όταν χρειαστούμε ένα ταξί απλά ανοίγουμε την εφαρμογή και κάνουμε την κλήση. Αμέσως το πρώτο διαθέσιμο ταξί καταλαβαίνει που είμαστε μέσω GPS και έρχεται να μας παραλάβει. Μας ζητάει τον προορισμό και μας πηγαίνει εκεί.

Το έξυπνο ταξί που κατασκευάσαμε διαθέτει έναν κινητήρα που το βοηθάει να κινείται μπρος – πίσω. Για να καταλαβαίνει την θέση στην οποία βρίσκεται αξιοποιούμε έναν αισθητήρα απόστασης που κοιτάει προς το έδαφος. Ανά τακτά διαστήματα υπάρχουν στο δρόμο μαύρες γραμμές. Κάθε φορά που ο αισθητήρας απόστασης βλέπει μια μαύρη γραμμή την καταλαβαίνει καθώς λειτουργεί με υπέρυθρες ακτίνες φωτός που απορροφούνται από το μαύρο.

Επίσης ο ίδιος κινητήρας χρησιμοποιείται για να ανοίγει – κλείνει η σκεπή-πόρτα του αυτοκινήτου. Με έναν αισθητήρα κλίσης μπορεί να καταλάβει αν η πόρτα είναι ανοιχτή ή κλειστή και αν έχουν μπει – βγει οι επιβάτες.

  • Μπορείτε να κατεβάσετε τα δυο προγράμματα που ελέγχουν το ταξί σε μορφή Scratch από εδώ: Προγράμματα
  • Μπορείτε να κατεβάσετε τις οδηγίες συναρμολόγησης του αυτοκινήτου σε μορφή φωτογραφιών από εδώ: οδηγίες

Η κατασκευή συμμετείχε στον Περιφερειακό Διαγωνισμό Ρομποτικής Δυτικής Μακεδονίας όπου και διακρίθηκε καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση ενώ συμμετείχε και στον τελικό του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ρομποτικής στην Αθήνα.